Deze column, stond in het winternummer van Vivace 2018, en is geschreven door Bert Flipse, directeur ZuidWest Lease.

Op de dag dat de deadline voor deze column verstrijkt valt mijn oog op een artikel in een automotive nieuwsbrief met als titel: Dure Tesla krijgt 70.000 Euro subsidie. Dat vind ik interessant. Vanwege de gewijzigde bijtellingsregels voor 2019 zijn deze auto’s aan het einde van 2018 namelijk erg populair. Als we nog flink wat van deze auto’s van 129.200 euro minus een subsidie van 70.000 kunnen inkopen dan moeten we snel schakelen.

Helaas, het blijkt een artikel te zijn over gestelde vragen door kamerlid Pieter Omtzigt. Met wat onzinnige Kamervragen meende hij aan de orde te moeten stellen dat volledig elektrische auto’s (dus ook de dure uitvoeringen) dit jaar nog genieten van fiscaal voordeel in vergelijk met brandstofauto’s. Alsof dit iets nieuws is? De regeling is al jaren van toepassing en is in afbouw ook voor dure auto’s. En waarom is de regeling in afbouw? Vanwege het feit dat ooit een staatssecretaris heeft bedacht dat er in 2019 wel voldoende volledig elektrische auto’s zouden zijn voor betaalbare prijzen. Dus de dure elektrische auto’s kunnen dan wel wat minder voordeel verkrijgen. Ik kan u verklappen dat er vrijwel geen volledig elektrische auto’s zijn met een redelijke actieradius én die ook nog eens binnen een redelijke termijn te leveren zijn. Er is veel vraag maar erg weinig aanbod.

Subsidie

Nog even terug naar de “subsidie”. Naar mijn idee is het vrij onzinnig om een fiscaal voordeel subsidie te noemen. Wanneer we de bewuste Tesla aanschaffen zullen we toch eerst 129.200 euro moeten betalen aan de dealer. Wanneer ons bedrijf aan het einde van het jaar winst heeft gemaakt mogen we van dit winst fictief 18.000 euro aftrekken en zodoende hoeft over dit bedrag geen vennootschapsbelasting betaald te worden. Deze regeling geldt voor veel milieuvriendelijke investeringen en niet alleen voor elektrische auto’s. Dit lijkt dus niet onredelijk. Over deze auto’s hoeft geen BPM betaald te worden, maar was het eigenlijk niet zo dat de BPM afgeschaft zou worden? Is het eigenlijk wel redelijk dat voor brandstofauto’s van deze categorie tot wel 40.000 euro BPM betaald moet worden? Wat betreft de aanschaf krijg je geen euro subsidie retour, maar slechts een iets lagere bijdrage aan de staatskas.

Tevens wordt onder de “subsidie” het voordeel verstaan dat de bijtelling een stuk lager is en dat de houderschapsbelasting voorlopig niet betaald hoeft te worden. Deze voordelen hebben niets te maken met de aanschaf van de auto maar met de fiscale bijdrage over het gebruik van de auto gedurende de eerste vijf jaar. Ook voor deze kosten geldt: geen euro subsidie retour maar slechts minder opbrengsten voor de staatskas dan voor brandstofauto’s.

Als we dit subsidie noemen krijgt iemand met een benzineauto dan ook een forse subsidie? Voor de benzineauto geldt immers vrijwel hetzelfde: in vergelijking met een diesel betaald men minder BPM, de bijtelling is door de lagere BPM minder en de houderschapsbelasting is lager.

Belasting

Ik hoop dat deze Kamervragen het omgekeerde effect hebben dan wat de bedoeling is. Dat het besef komt hoe de belastingen inzake automobiliteit volledig uit de hand zijn gelopen. Ga maar eens na hoeveel belasting er wordt geheven op een auto die een vergelijkbare waarde heeft als de Tesla. Voor een benzine Mercedes-Bens S-klasse die zonder BPM ongeveer hetzelfde kost, namelijk 126.200 euro moet, bij aanschaf 41.447 euro BPM worden betaald. Wat betreft de bijtelling betaal je voor deze auto gedurende 5 jaar 95.895 euro. De houderschapsbelasting kost voor diezelfde periode nog eens 6.900 euro. Alles bij elkaar meer dan 144.000 euro. En dan laat ik de enorme accijnzen op de brandstof nog volledig buiten beschouwing. Zowel de Tesla als de Mercedes Benz zijn natuurlijk auto’s uit de buitencategorie. Echter, verhoudingsgewijs zijn de verschillen bij meer gangbare auto’s hetzelfde. Is het normaal dat in vijf jaar tijd nog meer belasting wordt betaald voor een auto dan de prijs van de auto zelf?

Zodra alle auto’s elektrisch worden, wat onze overheid nog steeds heel graag wil, waar worden dan de miljarden binnengehaald die nu via de automobiliteit worden opgebracht? Uiteindelijk zullen we dan ook wel weer een vorm van aanschafbelasting en gebruiksbelasting krijgen. Misschien zou de politiek zich daar eens druk over moeten maken, in plaats van onzinnige vragen stellen over het fiscale voordeel op slechts een handvol auto’s in de komende weken. Misschien kunnen ze dan ook eens nadenken over een percentage bijtelling zoals het ooit bedoeld was: met een redelijke fiscale vergoeding voor het privé mogen gebruiken van een zakelijk goed.