Hoe waarschijnlijk zijn zelfrijdende auto’s?

De ontwikkelingen in autonoom rijden gaan hard en overal worden op kleine schaal proeven uitgevoerd. Een groot deel van de nieuwe auto’s wordt bovendien uitgerust met steeds meer zelfrijdende functionaliteiten. Hoe reëel is het dat we op korte termijn niet meer zelf hoeven te rijden?

Optimisten schatten in dat het nog zeker een jaar of tien zal duren. Veel meer experts zijn echter van mening dat het nog veel langer zal duren voordat we kunnen slapen terwijl de auto van A naar B rijdt. Wat zijn de grootste uitdagingen?

  1. Autonome auto’s rijden met behulp van camera’s die de omgeving scannen en objecten kunnen signaleren, maar dit is bij extreme weersomstandigheden, zoals zware regenval of sneeuw, erg lastig. Zo kunnen sneeuwvlokken worden aangezien voor personen. Er wordt gezocht naar een oplossing maar die blijkt lastig te vinden te zijn.
  2. Een andere uitdaging zijn de markeringen op de weg. In bepaalde landen wordt één richtlijn gehanteerd, maar er zijn ook plekken waar de signalering er in elke stad anders uitzien. Verder zijn er plekken waar nauwelijks wegmarkering aanwezig is. Dit betekent dat er nog heel veel data verzameld en verwerkt moet worden alvorens de auto ‘weet’ hoe hij moet rijden.
  3. Een autonome auto kan heel veel leren. Een groter gevaar is het menselijk gedrag. Menselijk gedrag in het verkeer is lastig te voorspellen. Juist mensen houden zich niet altijd aan verkeersregels, parkeren verkeerd of rijden door rood. Experts geven aan dat het extreem ingewikkeld is een computer te leren om te gaan met het wispelturige gedrag van de mens.
  4. Een volgende uitdaging is het om de auto te leren wanneer hij voorrang heeft of moet nemen op gelijkwaardige kruisingen. En dan vooral als de auto naar links moet afbuigen. Een dergelijke situatie is voor veel bestuurders al moeilijk: wie heeft er nu voorrang op wie. Een mens kan dan anticiperen op het gedrag van overige weggebruikers, een computer moet dit geleerd worden. Ook dit zal nog wel even duren alvorens dit 100% werkt.
  5. Het grootste struikelblok is echter de acceptatie door de mens. Recent onderzoek in Amerika geeft aan dat 73 procent van de mensen niet bereid is het stuur volledig over te dragen aan een zelfrijdende auto. Na een aantal hevige ongelukken de afgelopen jaren, die breed uitgemeten zijn in de pers, is de acceptatie in een jaar tijd zelfs met 10% terug gelopen.

Bovenstaande geeft aan dat het nog wel even duurt voordat we het stuur volledig uit handen geven. Tot die tijd moeten we maar genieten van de hulpmiddelen die in nieuwe auto’s verschijnen en het rijden veraangenamen. En uiteraard zelf bij de les blijven!